Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A-VITAMIN ÉS A BÉTA-KAROTIN

2014.04.24

tokehal.jpg

1913-ban szinte egy időben adott hírt az A-vitamin felfedezéséről a Wisconsin Egyetem és a Yale Egyetem, ezek kutatói egymástól függetlenül és saját kutatólaboratóriumaikban jutottak eredményre. De már az egyiptomi civilizációban a szürkületi vakságot az A-vitaminban gazdag főtt borjúmájnak a beteg szemébe történő spriccelésével gyógyították.

A látás zavarai, mint például a szem szárazsága vagy a csarnokvíz elhomályosodása, a szemek kivörösödése vagy viszketése, akárcsak maga a szürkületi vagy farkasvakság, azaz a szem naplementét követő órákban bekövetkező félhomályhoz való alkalmazkodása, mind az A-vitamin hiányára utalhatnak. És ennek a vitaminnak az akítv formája, a retinol nem véletlenül kapta a nevét a retina, azaza a szemgolyó érzékelő rétegének, az ideghártyának a neve után.

MIBEN FORDUL ELŐ A-VITAMIN?

Az A-vitamin igen nagy mennyiségben fordul elő az egyes állatok májában (nemcsak a marha, hanem a sertés, a juh és a ló májában is), a baromfi és a nyúl belsőségeiben. 
 
Tehát kizárólag állati eredetű élelmiszereink tartalmazzák ezt a fajta vitamint:
 
- tőkehal májának olaja;
- tonhal májának olaja;
- tej;
- vaj;
- sajtok;
- tojás.
 
JÓBÓL IS MEGÁRT A SOK

Ezt tartja a közismert mondás és további hangsúlyt ad annak, hogy a "helyes mérték" meghaladása és túlzásokba esés veszélyekkel járhat.

Vajon a túlzottan sok A-vitamin-mennyiség is "árthat" a szervezetünknek, vagy egyenesen kárára van?

A válasz bizony IGEN. És itt újra emlékeztetnünk kell Willem Barents (lásd "Mesél a múlt..." című oldalon) egyedülálló körülmények közt lezajlott, utolsó sarki expedíciójára.

Az A-vitamin-mérgezés a szervezet általános legyengülésével, tartós étvágytalansággal, a hajszálak töredezettségével és hullásával, csont- és izomfájdalmakkal, a bőr kiszáradásával és szemszárazsággal vagy túlzott könnyelválasztással jár. A figyelmeztető jeleknek ez a felsorolása azonban nem teljes és csupán néhányat tartalmaz azok közül am érgezésre jellemző tünetek közül, melyek abban az esetben jelentkeznek, ha hosszú időn keresztüól a megengedettnél legalább tízszer nagyobb dózis kerül az emberi szervezetbe.
Ám bizonyos körülmények között egy látszólag veszélytelen mértékű dózis is kárt tehet szervezeünkben. 

Az A-vitaminnak az embrió rendellenes fejlődésére tett hatását bebizonyították a kutatások, főként azokban az esetekben, amikor olyan anyagokkal kölcsönhatásban lép fel, mint az alkohol. Éppen ezért ajánlatos tartózkodni a terhesség alatt az A-vitamint is tartalmazó étrendkiegészítőktől, de még a belsőségektől is, főleg a májtól, amely különösen magas arányban tartalmazza.

MIBEN FORDUL ELŐ A BÉTA-KAROTIN?

A növényi eredetű élelmiszereinkből ezzel szemben, a klorofill fotoszintézisének biokémiai folyamatában szerpet játszó pigmentek egyikéhez, a béta-karotinhoz juthatunk amely az A-vitamin provitaminja (elővitaminja). 
Az emberi anyagcsere során egy béta-karotin-molekula kettéhasadásakor két A-vitamin-molekula keletkezik szervezetünkben. 

A béta-karotinnak nem csupán a sárgarépa köszönheti a színét, melynek nevéből e vegyi elnevezés is ered, hanem a pardicsom, paprika, tökfélék, a sárgabarack, a káki és a sárga rókagomba is.

De nem csak a sárga és a vörös közti színárnyalatú főzeléknövényeink és gyümölcsink tartalmaznak béta-karotint:
 
Meglehetősen sok van belőle számos "zöldségben" is, ahogy kerti veteményeinket nevezzük egyértelműen zöld színük miatt.
Mint tudjuk, a béta-karotin olyan pigment, mely a klorofill fotoszintézisében játszik szerepet, s most azt is tisztáznunk kell, hogy ebben a fomyatban a klorofill, melynek zöld színe van, elrejti az együttműködő tényezők jelenlétét. 

A következtő felsorolásban a béta-karotint csökkenő mértékben tartalmazó "zöldségeinkkel" találkozhatunk:

- illatos fűszernövények
- zöld radicchio saláta
- spenót
- mogyoróhagyma
- zsázsa
- metélőhagyma
- cikória
- cékla
- kelbimbó
- fejes saláta 
- endívia
- zeller

A MEDITERRÁN ÉTREND

Egyes mezőgazdasági termények és gyümölcsök a Földközi-tenger térségén belüli gyors elterjedése az idők során olyan étkezési szokások megszilárdulását tette lehetővé, melyekben a zöldségfélék kiemelkedően fontos szerepet kaptak.

Ez az állítás elsősorban Olaszország déli részének és szigeteinek mezőgazdaságára érvényes. Két oka van: az egyik az itteni kedvezőbb éghajlat, a másik pedig az, hogy itt nagyobb volt a hagyományokkal szembeni ellenállás, mint az északi területeken, s itt kevésbé érvényesült az ötvenes éveket jellemző "olasz gazdasági csoda", hisz az itt élők kevesebbet tudtak szánni "fogyasztási cikkekre", a családok jóval alacsonyabb jövedelme miatt.

A mai napig mintául szolgálhat az olasz mediterrán étrend: a minél több növényi keményítő (amid) és fehérje, a minél kevesebb hús és cukor fogyasztása továbbra is hozzátartozik az egészségesebb étkezési stílushoz, miként azt már az amerikai táplálkozáskutatók felfedezték és propagálják.

Nem szabad megfeledkeznünk az oregánó (szurokfű) étvágygerjesztő hatásáról sem, hiszen az úgynevezett "mediterrán" étrendben oly fontos paradicsomot teszi még ízletesebbé, hoha nem tartjuk számon a legmagasabb béta-karotin-tartalmú illatos füszernövényeink között.

MIRE VALÓK?

Az A-vitamin és a béta-karotin többféle szerepet játszik: a szervezetünkben való jelenléte nem csupán a látással összefüggő és a szembetegségek megelőzése miatt nélkülözhetetlen, hanem az immunrendszerünk működésére gyakorolt stimuláló hatása és többféle gyulladásos megbetegedés elkerülés végett is. Szerepe van az embrió fejlődésének, majd a csecsemő és a kisgyermek növekedésének elősegítésében, mivel a sejtek osztódási folyamatát serkentik; és anem utolsósorban részt vesznek a bőr és az egyes szervek nyálkahártyája épségének megőrzésében is.
Végül azt se hallgathatjuk el, hogy az A-vitaminnak és elővitaminjának, a béta-karotinnak antioxidáns képessége ugyan már bizonyítást nyert a szabad gyökök tekintetében (lásd a "Vitaminok osztályozása" oldalon), azonban a rákellenes (sejtburjánzással szemben védő) tulajdonságaikkal kapcsolatos vizsgálatok még nem zárultak le.

A héj és a hús narancssárga színe árulkodik arról, hogy a közönséges sütőtökben (cucurbita maxima) béta-karotin van jelen.

AZ A-VITAMIN HIÁNYA

Az A-vitamin hiánya-hiányos esetek a fejlett országokban nagyon ritkán fordulnak elő, ezzel szemben igen gyakoriak a szegény országokban, ahol az általános alultápláltság következményeként jelentkeznek a hiánybetegségek. Az A-vitamin-hiány tünetei: étvágytalanság, száraz bőr, szürkületi vakság, gyermekeknél növekedési zavar.

VITAMINOK ÉS ZSÍROK

Vannak olyan zsírok (lipidek), melyeket a szerveztünk az anyagcsere során nem képes maga felépíteni, szintetizálni. (A pontosság kedvéért itt ez a kifejezés a nem a hasonló szerkezetű szerves vegyületekre utal, hanem az oldékonyságuk alapján osztályozott vegyületekre vonatkozik.)
Az étrendünknek tehát azért is magába kell foglalnia-egyes telítetlen zsírsavakkal együtt-a zsírban oldódó A-, D-, E- és K-vitaminokat, hogy lehetővé tegyék a lipidek szintézisének folyamatát.
 
 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.